مقالات

چیدمان اصولی تخت خواب در اتاق خواب کوچک

تخت خواب چوبی و ام دی اف

چیدمان اصولی تخت خواب

در این مطلب آموزشی کوتاه می توانید در خصوص نکات مهمی که بایستی در خرید و چیدمان تخت خواب های دو نفره در دکوراسیون فضای خواب رعایت بفرمایید مطالعه کنید ، اما برای مطالعه در خصوص چیدمان اتاق خواب مستر می توانید مقاله بسیار جامع و عالی زیر را مطالعه نمایید.

طراحان داخلی می‌گویند که موقعیت قرار گرفتن تخت به اندازه و نسبت اتاق خواب شما بستگی دارد. توصیه طراحان این است که اگر اتاق خواب تان مربعی است تخت را روی محو مرکزی قرار دهید اما اگر مستطیلی شکل است بهتر است فضای اتاق را به دو زون تقسیم کنید که در یکی از آن ها تخت قرار بگیرد و در دیگری فرضا میز و صندلی.

چیدمان تخت خواب دو نفره در دکوراسیون اتاق خواب

چیدمان اصولی و صحیح تخت خواب دو نفره در فضای اتاق ، نه تنها میتواند به شما کمک کند که دیزاین جذاب تر و استفاده راحت تری از فضای اتاق خواب داشته باشید، بلکه در آرامش و احساسات مثبتی که بایستی در این فضا جاری باشد نقش بسیار موثری دارد.
به علاوه، چنانچه فضای نسبتا وسیعی در اتاق خواب خود در اختیار دارید و امکان چیدمان و دیزاین اتاق خواب مستر را در اختیار دارید، بهتر است نگاهی به مطلب جامع زیر که در خصوص دیزاین و چیدمان اتاق مستر است، بیاندازید.

هفت اصل مهم در چیدمان اتاق خواب دو نفره

رعایت این اصول موجب می شود تا یک چیدمان صحیح و آرامش بخش در خصوصی ترین بخش فضای منزل داشته باشید. با این حال، ممکن است به دلایل متعدد مانند اجاره ای بودن منزل و لزوم جابجایی مکرر انجام برخی از این قواعد امکان پذیر نباشد، در خصوص این موارد استثنا می توانید از مشاوره های رایگان دکوراسیون و ایده های طراحان حرفه ای اتود برای چیدمان صحیح و اصولی اتاق خواب استفاده نمایید.

محصولات: تخت خواب دونفره

اصل اول: ابعاد تخت خواب

خرید یک تخت خواب دونفره کینگ (بزرگترین ابعاد تخت خواب موجود) برای یک اتاق خواب ۱۲ متری یا حتی ۱۵ متری می تواند چیدمان اتاق خواب، جای دادن سایر لوازم مورد نیاز و همچنین امکان جای دادن تخت به بهترین نحو ممکن را با مشکلات متعددی مواجه کند. بنابراین، پیش از هرچیز به ابعاد اتاق و تخت خواب مناسب برای این فضا بیاندیشید.

اصل دوم:  کنسول و کمد و میز آرایش

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در مشاوره های دکوراسیون با آن روبه رو می شویم، تفکرات و ایده هایی است که در خصوص خرید و دیزاین مبلمان به صورت اشتباه در جامعه جا افتاده و تبدیل به یک باور عمومی شده است! البته که نقش فروشندگان و تولیدکنندگانی که بیش از هرچیز به منفعت خود می اندیشند و علم و اطلاعات کافی ندارند را در این خصوص نباید نادیده گرفت! یکی از این ایده های نادرست، این ست که تمام ست سرویس خواب ارائه شده در فروشگاه باید خریداری شود و به منزل و درون یک اتاق کوچک منتقل شده و در آن چیدمان شود. این در حالیست که در بسیاری از خانه های کوچک یا حتی خانه هایی با اتاق های متوسط نه تنها جایی برای میز کنسول های بزرگ و حجیم و پاتختی های جاگیر ارائه شده به همراه تخت خواب نیست، بلکه نیازی هم به حضور این مبلمان های اضافی نخواهد بود.
در مجموع، هنگام خرید لازم است دقیقا به ابعاد میز آرایش، میزان فضایی که لازم است این میز به آسانی در اتاق جای گیرد و لزومی به جابجایی مداوم صندلی آن نباشد، فضای مورد نیاز برای جای دادن پاتختی ها و سایر مبلمان هایی که لازم است در فضای خواب واقع شود بپردازید
.
در هنگام طراحی دکور و چیدمان اتاق خواب به المان هایی مانند شوفاژ ها و تجهیزات گرمایشی توجه داشته باشید، ممکن است بتوانید از فضای پرت موجود در مجاورت این تاسیسات برای چیدمان میز کار یا میز کنسول استفاده نمایید.

مطالعه مطلب زیر می تواند ایده هایی در این خصوص به شما ارائه نماید:

………………

اصل سوم: توجه به امنیت روانی در چیدمان تخت خواب دو نفره

بهتر است تخت خواب زیر پنجره قرار نگیرد و یک دیوار صلب در پشت آن وجود داشته باشد. به لحاظ روانی انسان نیازمند چیدمان تخت به نحوی است که از فضای پشت سر خود اطمینان خاطر داشته باشد .
به عنوان مثال تصور کنید در یک شب طوفانی بر روی تخت خوابی استراحت می کنید که یک پنجره بزرگ بر روی دیوار پشت آن قرار گرفته است. این تصور در شما ایجاد می شود که هر آن ممکن است با یک رعد و برق مهیب شیشه پنجره بر روی سر و صورت شما بریزد و خواب آرام شما با این چیدمان نادرست مختل می شود
.
علاوه بر آن، بهتر است دیواری که در پشت تخت خواب قرار گرفته است طوری دیزاین نشود که احساس امنیت را از افراد صلب کند. قرار دادن شلف های متعدد و تزیینات کوچک شلوغ که ممکن است به هر دلیل بر روی تخت سقوط کنند، ایده صحیحی برای دیزاین این دیوار نیست
.

اصل چهارم: محرمیت و لزوم حفظ حریم خصوصی

یکی از خطاهای بزرگ در چیدمان تخت خواب، قرار گرفتن تخت در مکانی ست که کاملا مقابل درب ورودی و مشرف به دید از پذیرایی و سایر بخش های منزل باشد. به این معنا که تخت خواب نباید به صورتی چیدمان شود که با باز شدن درب امکان مشاهده کامل تخت فراهم شود. برای بررسی این موضوع بهتر است در بخش هایی از منزل که حضور مداوم افراد در آن ها اتفاق می افتد همانند آشپزخانه و یا پذیرایی و یا مبلمان هایی که تماشای تلویزیون از روی آن ها به ساده ترین وضع ممکن است، نمای موجود درون اتاق خواب را مشاهده و در صورت لزوم و امکان چیدمان تخت خواب را اصلاح نمایید.

اصل پنجم_ چیدمان میز آرایش و آینه در کنار تخت خواب های دو نفره

در راستای مورد پیشین، به این نکته دقت داشته باشید که آینه میز آرایش و میز کنسول به نحوی چیدمان شوند که دید از فضای خارج اتاق به تخت خواب فراهم نشود. در صورتی که فضای کافی برای این سبک چیدمان را در اختیار ندارید، می توانید آینه را به نحوی کج کنید که این دید و منظر نامناسب مختل شود.
به علاوه، در هنگام درنظر گرفتن مکان مناسب برای چیدمان میز آرایش به زاویه مناسب تابش آفتاب برای این میز دقت کافی داشته باشید. میز آرایش نباید پشت یا مقابل آفتاب قرار بگیرد که نور طبیعی موجب از بین رفتن دید مناسب در آن باشد
.

اصل ششم: چیدمان با توجه به دسترسی ها و امکان تهویه

تخت خواب را به صورتی قرار دهید که به اندازه حداقل ۶۰ سانتی متر (به ابعادی که امکان عبور و مرور یک شخص بالغ فراهم باشد) در طرفین تخت خواب فضای خالی وجود داشته باشد. از این فضای خالی در کناره های تخت می توانید برای چیدمان میز پاتختی استفاده کنید.
البته با توجه به ابعاد برخی آپارتمان ها و اتاق خواب های امروزی، در صورتی که امکان قرار دادن فضای خالی به این ابعاد در دو سوی تخت فراهم نبود، می توانید این فاصله را تنها از یک سو رعایت کنید و سمت دیگر در حدود
۵ سانتی متری دیوار قرار بگیرد.
لازم است تخت خواب هایی که بناست به این شکل چیدمان شوند از انواع بدون تزیین و دکور پایینی باشند. به این معنا که عبور و مرور آسان از پایین تخت برای یکی از زوجین مقدور باشد
.
علاوه بر آن، با چیدمان نامناسب، نه تنها دسترسی به تخت خواب دشوار و عبور و مرور در اتاق خواب با مشکلات متعددی مواجه می شود، بلکه تهویه و جریان هوا در فضای اتاق نیز با اختلال مواجه شده و آرامش کاربران اتاق صلب می گردد
.

اصل هفتم: چیدمان تخت خواب در کنار فرش

همانگونه که بارها در پست های گوناگون ذکر شده است، تخت خواب بایستی به نحوی بر روی فرش اتاق خواب چیدمان شود که پای افراد در هنگام بیدار شدن با زمین سخت و سرد تماس پیدا نکند. این موضوع در خصوص خانه هایی که کف آن ها با کفپوش های چوبی مانند پارکت یا لمینت پوشید شده است و در اقلیم های سرد واقع نشده اند، می تواند تا حدودی شامل استثناء شود.

اصل هشتم: استفاده‌ی خلاقانه از فضاهای خالی

در چیدمان اتاق خواب کوچک برای بهره‌گیری بهینه از فضا باید خلاقیت به خرج دهید. برای نمونه، بهره‌گیری از فضای زیر و اطراف تخت یا استفاده از آویز لباس در ارتفاع بالا به‌جای کمد لباس، ترفندهایی هستند که کارایی اتاق‌ خواب کوچک را افزایش می‌دهند.

اصل نهم: استفاده‌ی بهینه از دیوارها

فضای خالی دیوارها را دست‌کم نگیرید. مثلا تلویزیون را به‌جای اینکه روی میز تلویزیون قرار دهید، روی دیوار نصب کنید. یا می‌توانید به‌جای پاتختی طاقچه داشته باشید. به‌جای آباژورهای حجیم هم در کنار تختخواب، لامپ‌های دیوارکوب نصب کنید.

اصل دهم: کم کردن رو تختی ها

در اتاق خواب‌های کوچک، تخت خواب معمولا حداقل از دو طرف به دیوار می‌چسبد یا فاصله‌ی خیلی کمی با دیوار دارد. پیش‌تر هم گفتیم که در چنین حالتی، عوض‌کردن ملافه‌ها و مرتب‌کردن روتختی کار سخت و وقت‌گیری است. اما برای زیباترشدن چیدمان اتاق خواب کوچک، از تعداد لایه‌هایی که روی تختخواب می‌اندازید، کم کنید. بهتر است فقط یک روتشکی و ملافه بیندازید. قطعا اگر رو انداز و پتو و سایر متعلقات را هم بیندازید باید وقت بیشتری صرف کنید و چون به دو طرف تخت به‌آسانی دسترسی ندارید، حتما حرص‌تان درخواهد آمد! ولی با همین روتشکی و ملافه‌ی ساده هم می‌توانید اتاق خواب جالبی داشته باشید.

اصل دهم: بازی با رنگ ها

اتاق‌ خواب‌های کوچک لزوما بی‌روح و کسل‌کننده نیستند. فقط با افزودن کمی رنگ و بافت به‌کمک روبالشی‌ها یا روتختی و نیز نورپردازیِ مناسب می‌توانید در فضاهای کوچک احساس گرمی و راحتی ایجاد کنید.

 

محصولات مرتبط:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *